Saturday, December 29, 2012

Jgn nilai org lain nilai diri sendiri

Assalamualaikum. . :) 
 Ramai yang aku lihat manusia yang tak pernah nak diam mulut mereka daripada berkata perkara yang tak elok.Ish Ish. .Manusia tu semua tak sempurna , semuannya ada kelebihan dan kekurangan.


Bila aku on twitter orang akan cakap pasal tudung labuh .macam anti sangat kat golongan tudung labuh ni. .
"eh harap tudung je labuh tapii, bla bla bla bla "
tengok ? apa yang mereka katakan. .jangan lihat dia dah bertudung labuh dan menutup aurat tak boleh nak buat salah langsung .Boleh dikatakan manusia ni tak sempurna. .Kita sendiri pun tak tahu yg dia sebenarnyaa baru nak berubah ke arah memakai tudung labuh. kita tak boleh nak tuduh bebukan pasal orang ni. Jangan tuduh orang lain tanpa bukti, of course hukum dia berdosa kan ?
Aku bukan nak berlagak alim. .atau apa .Tapi kita kena lihat dulu diri kita macam mana kan ?
Senang cerita kita dengan kehidupan kita , dia dengan kehidupan dia .kita tak ada hak pun nak masuk campur , kecuali dia memang memerlukan bantuan .dan kita harus tolong lah kan.

Bila orang bertudung labuh buat kesalahan sikit pun dah kecoh ? kita tak patut lah nak memalukan mereka . Siapa kita nak menilai diri mereka? bukan kita Tuhan pun . Zip mulut sudah lah.
Tapi kalau kita lihat sekurang2nya dorang dah laksanakan perintah Allah iaitu menutup aurat kan .Janji mereka dah terlepas pun dari zon tu. Kita kita nii bila lagi ? :)

Jangan cakap mereka pakai tudung labuh , dah kata alim .mereka pun seperti kita jugak.mempunyai kekhilafan sendiri. .

Aznur Fitrah :)

Dah Baca ? Terima Kasih Sayang :)

Tuesday, September 18, 2012

Kahwin AWAL?

"gambar ambil kat Google :D "
Hi. Assalamualaikum.Hari ni nak cerita pasal tajuk di atas.

Kenapa dalam kalangan Remaja sekarang nak kahwin awal?
Mereka memang dah betul2 bersedia atau mereka hanya ikut trend semata2?

Hm Bagi aku la kan. .aku bukan tak nak kahwin awal,memang nak ! tapi kan kita kena fikir balik Mak Ayah yang membesarkan kita.Susah payah mereka hantar kita ke sekolah & curahkan kasih sayang,supaya kita berjaya! Bukan aku nak cakap gatal bila kahwin awal, memang bagus kahwin awal,sebab ikut Sunnah Nabi, hmm yang Mak Ayah memang restu tu no hal la,alhamdulillah. .Yang Tak restu tapi nak paksa2 gak nak kahwin tu macam mane pulak kan ?

Yang aku  nak tekankan ni ialah knp sesetengah dalam kalangan Remaja ni paksa Mak Ayah mereka supaya restu hubungan yang belum tentu menjamin masa depannya.Kadang2 Mak Ayah ni tak nak restu bukan sebab mereka larang hubungan yang halal,malah mereka tersangatlah gembira & korang pun dapat lihat dalam kalangan keluarga,abang or kakak korang Mak Ayah mesti menangis selepas akd nikah ?why? sebab tanggungjwab mereka selama ni dah berakhir dan mereka bagi tanggungjwb mereka kepada Menantu mereka, terutamannya bagi anak perempuan lah. Yang boleh aku nampak sekarang ni Mak la paling banyak memilih,sebab Mak nak yang terbaik untuk anak perempuan/lelaki .Sebab penat2 dia mengandungkan korangselama 9bulan ,xkan senang2 nak bagi kat suami/isteri yang tak bertanggungjawab kan ?

Kesimpulannya di sini kepada remaja yang hendak khwin awal tu tapi tak ada restu Mak Ayah baik hentikan lah niat anda tu.Kebahagiaan mereka lagi penting dari segalanya.Kalau nak jugak kahwin,boleh boleh .tapi pandai2 lah ambil hati Mak Ayah :)

Dah Baca ? Terima Kasih Sayang :)

Wednesday, January 4, 2012

btudung lagi cun!

assalamualaikum. .:)
Ramai kot ckp aku minah jiwang. .
bile post jee. .mesty ayat2 jiwang2 bagai. .
tapi masalahnyee kan? blog korunk ke pun? suke haty laa. .
haha ..juz joke. .aku xkesah pun ape korunk nak ckp.. 
ape yg aku nak tulis skrg nie. .hal2 agama skit kut.. 
aku ade bace artikel nie. .
BERTUDUNG VS TAK BERTUDUNG

ramai yg cakap betudung org yg baik2. .eh hallo? sebenarnye x pun. .mksd aku xsume yg baik laa.. 
okay. .cube kite lihat skrg nie. .byk kot org yg pkai shawl bgai tuh. .dorang bkn nak pkai btl2 pun. hanye nak mncube je kan. .n lagi satu klau korunk try search google tntg budak pkai tudung. .MASYALLAH. .aku pun xnak tgk dah sbnrnye. . yg under age tuh arap tutup mate la ye. .^^ alaa. .tapi aku tau budak2 pun lagi pandai laa. . byk laa yg wat bende x snonoh. . ade stgh org la kan. .dye nak pkai tdg hanye nak tutup kesilapan sndiri. .padahal dimate allah dye xkan diampun selagi dye xbtaubat. .

yg TAK BERTUDUNG pulak. .kdg2 komen laa. .ckp " elehh. .budak tuh pkai tdg belum tentu baik.aku yg xpkai tudung nie skurang2 aku prngai elok"  mmg btl pun.tapi xkisah laa perngai baik ke hape ke. .ingt pkai tudung tuh arahan bknnye pmintaan. .kirenyee mmg wajib laa.. aku bkn laa nak ckp org x pakai tdung tuh xbaik. .ade jugak yg baik. .same jugak yg pkai tudung, .ade yg baik ade yg x. .

gadis yg xpakai tudung klau nak try btudung aku mmg skong sgt2. . ade stgh tau klau bg aurat kite kpd bkn mahram kite adalah bdosa. .tapi buat bodo jee kan. mesty ade yg kate "alaaa. .nnty dah tua nnty aku btaubat laa, .ko nak sibuk2 pehal minah?" wow..ayat nie aku xckup gemar. .sbb kite sbgai umat islam harus sling tgur mnegur. .xsalah kan? klau dah tau salah. .awat nak emo xtentu pasal.. mmg laa korunk akan cakap.. lihat la diri sndiri bru tgk tegur org lain . .aku just nk ckp ape yg aku rase btl. . ^^


opss sorry yaww. . klau trase ke hape. .aku bkn nak mngaibkan org jauh skli nak mngutuk org. .aku hnye nak pringtkan wanita. .yg kite nie sng msuk syurga tapi sng jugak msuk neraka. .tahu x btapa sygnye allah pade kite wahai wanita sekalian. .okay laa. .babaii. .assalamualaikum ! :)

Dah Baca ? Terima Kasih Sayang :)